Pffff, doordat ik het verslag van gisteren al zo vroeg moest plaatsen (wat achteraf niet nodig was want ik heb nog een wifi-abo op de boot genomen), lijkt het alsof er ontzettend veel gebeurd is vandaag. En deels klopt dat natuurlijk ook….

Maar laat ik vooraan beginnen; na een frisse douche wilde ik mij een lekker biertje gunnen op de boot. Dat hoeft geen probleem te zijn want er is aanbod genoeg: Irish Pub, Casino, Nightclub, Theater, Observationbar, Sundeck, etc.

Bij de Irish Pub was een prachtig tafeltje vrij, precies in de doorgang tussen “binnen, in de pub” en aan de rand van het “terras” (Tenslotte praten we over de binnenkant van een cruiseschip). Het tafeltje had ik, maar besteld moest worden aan de bar. Bij louter toeval kwam de senior-motorrijder uit Oostenrijk voorbij gelopen, en heb ik hem om een wederdienst gevraagd: “hou jij het tafeltje vrij, haal ik 2 bier”. Wat volgde was een boeiende conversatie die we uiteindelijk aan het diner hebben voortgezet.

Wellicht door de biertjes viel ik daarna heerlijk in slaap, maar was ik ook weer vroeg uit de veren. Na een heerlijke ochtendwandeling op het bovendek, waarbij links en rechts Noorwegen al zichtbaar was, kocht ik mij rond half 8 een broodje zalm met een kop koffie. Meer moet dat niet zijn…

Even voor 10 uur werd ons door de spreekstalmeester van de Colorline verzocht om naar de voertuigen te gaan, we konden aanstonds van boord. Volledig bepakt, warm gekleed en met motorjas, helm en tas vertrok ik uit mijn kajuit. Nou wist ik, slim als ik ben, precies waar ik zijn moest, namelijk dek 4, zone A1. Maar hoe je daar komt??? Volledig in het zweet kwam ik als laatste bij de motoren, waar alle anderen al van boord konden. Behalve degene die achter mij geparkeerd stonden! U begrijpt dat ik zeer gehaast de boot heb verlaten.

Oslo lag voor me, en a.g.v. de vele regen die werd voorspeld had ik mijn route aangepast en zou ik niet noordwaarts, maar meer westelijk rijden. Helaas bleek de route niet geheel correct, en met uitzondering van de Noorse dames die blijkbaar allemaal joggen op zaterdagmorgen, waren mijn inspanningen doelloos . Alsnog werd de oorspronkelijke route ingeladen maar nu bleek dat Oslo bezaaid ligt met Baustellen, wat enorme files tot gevolg heeft. Ik probeerde een weg te vinden door de files en door de regen, maar door mijn gehaaste vertrek op de boot was ik zowel van buiten als van binnen inmiddels doorweekt. Eenmaal buiten Oslo heb ik bij een overdekte bushalte mezelf gereset en werd de weg vervolgd.

Zoals de titel doet verraden is deze trip bedoeld om te ervaren hoe het kamperen mij bevalt. Hierdoor wijk ik sterk af van alle gebruikelijke routines. Eentje hiervan is dat ik ’s middags “warm” wil eten, zodat ik ’s avonds op de camping kan volstaan met een eenvoudige broodmaaltijd. Dit streven kwam vandaag perfect uit; bij een soort van wegrestaurant at ik een prima burger met frietjes en in een stadje verderop werden boodschappen gedaan voor de avond.

De regen wilde echter vandaag van geen wijken weten, en zorgde ervoor dat ik niet mijn geplande eindbestemming zou gaan halen. En in een tentje slapen met dit weer, en al deze natte kleren was al helemaal geen optie. Ik bedacht me onder het rijden dat wel eens meer reizigers op zoek zouden gaan naar een hytte, en als ik te lang bleef doorrijden was er misschien helemaal geen plaats meer…

Dus om even voor vieren draaide ik de Beitostølen Camping op, waar een alleraardigste receptioniste met Hytte 21 verhuurde. Na een warme douche, het uithangen van alle kleren om te drogen en met de kachel op standje sauna, genoot ik van mijn broodmaaltijd, kopje koffie en ouzo als afzakkertje.

Morgen weer een dag, met hooguit nog een plaatselijk buitje. Dat stelt na zo’n dag ook niets meer voor!

Vi ses i morgen!

 

Written by