Na misschien wel honderden Youtube filmpjes over Noorwegen gezien te hebben besloot ik toch vrijwel last-minute om deze reis te gaan maken. Mijn ervaringen en daarmee meteen ook tips voor iedereen die dit prachtige land (willen) gaan bezoeken, heb ik hier samen gebracht:

  • Rijden of Varen? Veerboot Kiel – Oslo; niet goedkoop maar scheelt je een flink stuk autobaan, met wellicht nog een overnachting. Daarnaast natuurlijk ook een bijzondere belevenis aan boord. Rijden raad ik bij deze af; de bruggen in Denemarken zijn uniek, maar wegen totaal niet op tegen de vele saaie autosnelwegkilometers.
  • Taal; vrijwel iedereen spreekt Engels. En de borden e.d. onderweg zijn met een beetje fantasie prima te begrijpen.
  • Geld; Noorse Kronen: nooit gezien. alles met pinpas/credit card betaald.
  • Verbinding; nagenoeg overal 5g. En elke camping biedt wifi aan.
  • Tanken; geen probleem. Ik tankte consequent bij een half lege tank en ben nooit in de problemen geraakt.
  • Binnenlandse veerboten; ik heb nooit lang hoeven wachten, ging steeds snel en vanzelfsprekend. Kijk even welke betaalapp je gaat gebruiken/ nodig hebt. Idem voor tolwegen.
  • Kleding en Weer; ik heb alles gedragen, van extra donsjas onder mijn motorjack tot korte broek. Wees voorbereid op (sterk) wisselende omstandigheden.
  • Periode; ik maakte deze trip half juni. Vond dit ideaal; alle passen waren open en de drukte, zowel op de weg als op de campings, viel reuze mee. Let wel dat het ’s nachts niet donker wordt. Ik slaap altijd wel maar voor mensen die hier gevoelig voor zijn kan dit een issue zijn.
  • Routes en Bucketlist; Ja, ook ik wilde zoveel mogelijk bekende plekken bezoeken en wegen rijden. De waarheid is echter dat alles mooi is. Kies voor de witte weggetjes op de Michelin kaart. Trolstigen is niet meer dan een flinke heuvel met een paar haarspeldbochten als je Alpen of Dolomieten gewend bent.
  • Lekker gas geven; dat mag niet in Noorwegen en daar staan hele pittige boetes op. Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik (Oslo niet meegerekend) één politiewagen gezien heb, en 4 flitsers en 3 trajectcontroles (keurig aangegeven door flitsmeister). Op wegen in verlaten gebieden lijkt de kans op controle nihil. Alles ohne Gewähr 😉
  • Duur #1; gelet op de reistijd om heen en terug te geraken is een week absoluut te kort/ niet de moeite waard. Daarvoor is het ook te duur.
  • Duur #2; als je oplet valt het alleszins mee. Zie mijn opmerking over ’s middags een warme hap eten. Daarna inkopen in de supermarkt, dan is ook een koud blikje bier heus wel betaalbaar. Ook de hitte is een uitstekend alternatief voor een veel duurdere hotelkamer.
  • Eten; ik heb elke dag ’s middags “warm” gegeten en deed boodschappen (brood en beleg) voor de volgende avond en morgen. Warm als in een broodje hamburger of worst bij een tankstation of wegrestaurant. Niet ideaal maar voor een weekje was dit voor mij prima. Daarnaast Snickers als noodrantsoen overdag en Unox Good Noodles ’s avonds. Verwacht geen aanlokkelijke berghutten, gezellige terrasjes o.i.d.
  • Campinglife; is mij prima bevallen. Overal is wc papier, dus met je rolletje onder de arm naar het sanitair gebouw is echt niet nodig. En de dagelijkse douche vond ik prima te doen op een camping.
  • Hytte; werkelijk elke camping heeft deze. Is mij super goed bevallen. Volgende keer blijven tent en slaapmatje thuis. Enkel de eigen slaapzak en hoofdkussen (bijv. opblaasbaar) is aan te bevelen. Of enkel een kussensloop; ook kussens liggen normaliter in een Hytte.
  • Koffie; in elke hytte staat een waterkoker. Dus als plaats(gebrek) een issue is, neem potje oploskoffie mee.
  • Schoon; het land is werkelijk blitz-und-blank. Nergens rommel, een papiertje of wat dan ook. Heerlijk! Zelfs een sanitaire stop voor een eenvoudig “nummertje een” doe je automatisch bij een openbaar toilet. Ook dit is weer schoon en wordt keurig met borden aangegeven.
  • Veilig; hoe het komt weet ik niet maar ik heb nergens in Noorwegen me onveilig gevoeld. Liet de motor onbeheerd achter bij een supermarkt of voor een lunch. Parkeerde ’s avonds naast de hytte zonder extra slot.

Conclusie; wat een fantastische reisbestemming. Hier krijg je nooit genoeg van. Het gevoel van rust en ruimte voelt heerlijk. Ik heb genoten, wanneer gaan we weer!?

Written by